Solat Istikharah

ASSALAMUALAIKUM

Solat istikharah? Selalu dikaitkan dengan jodoh kan? Solat istikharah boleh dilakukan apabila kita mengalami sedikit kesukaran untuk membuat pilihan yang terbaik. Tidah kiralah membuat pilihan dari segi apa pun. Dengan melaksanakan solat istikharah, mudah-mudahan Allah memberi petunjuk melalui kata hati kita untuk membuat pilihan yang terbaik.

Seumur hidup, saya pun belum pernah melakukan solat istikharah, belum pernah buat tak bermaksud kita tak perlu tahu. Sebenarnya banyak sangat pilihan yang kita sukar nak buat dalam kehidupan seharian kan? Cuma kita ambil endah tak endah je mengenai solat istikharah. Allah dah bagi kita kemudahan untuk lebih meyakinkan supaya tidak tersilap membuat keputusan. Why not kita try J

Saya pun baru nak belajar sebab tak pernah buat lagi. Orang kata sekarang ni zaman IT, malu bertanya pun semua dah kat hujung jari. Cuma perlu meluangkan sedikit sahaja masa untuk mempelajarinya. Solat sunat istikharah ni niat dia lebih kurang je macam solat sunat yang lain yang kita selalu buat. Ianya dikerjakan sebanyak dua rakaat. Niat dia beza sedikit sahaja. Nak lagi jelas tengok bawah n


Rakaat pertama baca surah al-fatihah seperti biasa diikuti dengan surah al-kafirun. Rakaat kedua pula surah al-ikhlas dibaca selepas al-fatihah. Mudah kan?


NOTAKAKI: Jom sama-sama kita amalkan :)



0 comment :):